Träning

Träna med PT

Få ett personligt träningsprogram anpassat för just dig.

Oavsett om du har ryggproblem eller vill börja träna varaktigt så kan jag hjälpa dig att komma igång.

Nyckeln till ett bra träningsprogram är att det ska vara anpassat för dig. Det ska kännas kul att träna och det ska ligga på en lagom ambitionsnivå.

Du har kanske satt igång vid flera tillfällen men slutat efter ett par månader eller i värsta fall efter ett par veckor. Orsaken till att du slutat eller bara tränat sporadiskt är förmodligen att du inte haft ett realistiskt mål och inte heller vetat hur du bäst ska välja rätt träning.

Oavsett om du vill träna hemma med enklare redskap eller på Gym så kan jag hjälpa dig.

Du kan även ha som mål att springa ett motionslopp, cykla ett lopp eller genomföra en Swim and Run tävling.

Fysträning för dig som spelar golf. Har du svårt att hålla ihop spelet hela rundan. Kontakta mig, så gör jag en rörelsetest och undersöker rörelsesymmetrin.

 

Jag erbjuder dig en kostnadsfri konsultation där du får berätta vad du har för mål med din träning. Vi gör en screening på dig, tex vikt, rörlighet och konditionstest. Tillsammans med målen och din förutsättningar läger jag upp ett träningsprogram för dig.

Hälsningar

Lennart Hägglund cert. PT och leg Naprapat.

Träning 55+

Vid 20- 30 års ålder når muskelstyrkan sitt max. Det sker inga större förändringar förrän vid 50-60 års ålder. Vid den åldern minskar muskelstyrkan markant hos den som inte tränar. Även om man tränar regelbundet så minskar muskelstyrkan, men som en vältränad 80-åring kan man vara lika stark som en 30- åring som är otränad.

Den här träningen är till framför allt för dig Kvinna eller Man som inte hinner eller att har lust att träna. Då är det lätt att strunta i det. Sanningen är den att med några enkla övningar om dagen som tar mellan 5-15 minuter kan förebygga och bromsa upp åldrandet.

Övningarna kan med fördel utföras hemma med eller utan redskap. Det enklaste och billigaste är gummiband av olika modeller.

Försämrad balans kommer med åren och har man otur så kan man ramla och slå sig eller i värsta fall bryta fot eller höftled. Två korta pass (5 minuter) i veckan kan räcka för att förbättra balans och snabbhet i benen.

De andra dagarna gör du övningar för skuldror, armar nacke mage och rygg.

Dessa övningar tillsammans med vårt enkla program för att bibehålla och även öka rörlighet i leder och muskler kan dig en känsla av föryngring.

Vid frågor kontakta vår PT- , Chek Exercice Coach och Red Cord tränare

Lennart Hägglund

Kontakta oss gärna på
08-29 63 67 eller gå in på Boka tid.

Vi behandlar:

Idrottsskador

Idrottsskador

Löparknä, tennisarmbåge, kastaxel,
”Gubbvad”, mm. är exempel på idrottsrelaterade skador eller uttröttning.

Axel-skuldersmärta

Axel-skuldersmärta

Att ha ont i axeln eller skuldran är väldigt vanligt.
Ofta beroende på dålig hållning vid arbete eller träning. Muskler tröttas ut och senor kläms åt vilket orsakar värk.
Även skador i axeln eller besvär från nacken kan orsaka smärta i området.

Ischias

Ischias

Ischiasnerven är den kraftigaste nerven i kroppen som bildas av flera nerver i ländryggen och går på baksidan av låret, ner på bak- och framsidan av underbenet och foten. Om en eller flera av nervrötterna är störda kan man få symtom längs delar av eller hela nerven. Falsk ischias är triggerpunkts-strålning från sätet och höften som sprider sig ner längs benet.

Nackspärr

Nackspärr

Nackspärr är som namnet antyder ett rörelsehinder i nacken och halsryggen.
Hindret kan vara en led- muskellåsning eller i värsta fall diskbråck. Det vanligaste är dock ensidig eller dubbelsidig muskelkramp beroende på dålig ergonomi.

Ryggskott

Ryggskott

Ryggskott är ett samlingsbegrepp. Den akuta smärtan i ryggen kan komma av ett diskbråck eller vanligare en segmentell dysfunktion som involverar disk, led och muskelkomplex. Smärtan kommer främst av kramp i muskulaturen, ett skydd mot skada i segmentet.